FEM MÅNADER

Allmänt, Fitness, Foodie / Be fit, Fitness, Hälsa, Livet, Nocco, Smootie / Permalink / 0
Fem månader kvar! F-E-M MÅNADER! Det är verkligen inte lång tid, det beror visserligen på vad det är man vill uppnå under denna tidsperiod.
 
Vad är det som händer om fem månader då? Jo, den fjärde augusti, det är milstolpen för att nå min idealvikt. Det innebär också att jag den fjärde augusti gått ner cirka tjugoett kilo under loppet av ett år.
Denna dagen är en stor dag, det är brorsans bröllop och den dagen ska jag känna mig lycklig, hälsosam, frisk och kanonsnygg! 
Just nu är det slutspurten, jag ska kämpa hela vägen, jag ska komma i mål. Jag kommer klara det! När dagen är kommen gäller det att fortsätta mot nya mål. Nya realistiska mål för att bibehålla formen, finna en balans. 
 
Som jag tidigare nämnt är det just nu ganska tufft att tappa mer vikt, det har på något vis stannat upp. Jag har varit på föreläsningar, jag har läst massa, fått tips och nu dragit en slutsats kring hur jag ska gå tillväga. 
Som känt äter jag en mix av lågkolhydratskost och LCHF. Dock inte den mängd fetter som man egentligen bör äta för att klassas som LCHF. Men detta passar mig superbra! Så jag kommer inte göra några som helst förändringar i mitt val av kost. 
 
 
Däremot har jag nu gjort valet att minska på mina "Ät vad du vill-dagar". Dessa dagar är ofantligt viktiga för just mig och min kropp då jag vet vad som händer om man utesluter dem helt. Men det räcker med en gång i veckan. Jag kan ärligt medge att jag ätit lite vad som helst fredag-söndag. Detta är tre dagar, tre dagar i veckan. Det är absolut inte nödvändigt. Men det är lätt att falla på målsnöret och känna "fast nu är det ju ändå heeeelg...". Givetvis kan man äta lite extra gott ändå, men kanske välja lite hälsosammare val, även välja en dag då man dricker vin, inte både fredag och lördag. 
 
 
 
Jag har även bytit ut mitt sportknäcke till hembakat fröknäcke som innehåller mycket mindre kolhydrater. 
 
För er som inte läste mitt inlägg under gårdagen så skrev jag en utförlig text kring vikten av vilodagar, även hur man ska fördela sina pass kring prestationsnivå för utveckling och kroppens hållbarhet. Detta är också något jag kommer arbeta mycket med! 
 
Sammanfattning av hur jag kommer gå tillväga för att nå milstolpen:
  • Hålla lågkolhydratskosten
  • Minska på "ät-dagarna", räcker med en dag i veckan
  • Byta ut sportknäcke till hembakat fröknäcke
  • Jobba på att prioritera vildoagarna
  • Planera träningspass utifrån prestationsnivå
 
 

VILA ELLER INTE?

Allmänt / Permalink / 0
Nu har det gått en tid sedan jag var på träningsweekend på Örenäs. Träningsvärken har lagt sig ordentligt och jag har funnit träningsglädjen igen. (Vilken otrolig skillnad det blir på ens träningspass när man lägger till glädjen och motivationen!) 
 
Under föreläsningarna pratades det om hur viktiga vilodagarna är. Vi fick också se ett diagram för prestationsnivå under pass för elitidrottare kontra motionärer. Detta var mycket intressant då det enligt diagrammet såg mer "chill" ut att vara just elitidrottare eftersom dessa endast tar ut sig till 100% enstaka gånger medans motionärer tar ut sig till denna nivå oftare. Men, samtidigt finns det en anledningen till att elitidrottarna är just elitidrottare och motionärer är motionärer. Elitidrottarna tränar så som man ska göra, dvs, lägger in vilodagar, tränar på en lagom nivå, och har sedan energi till att ta ut sig till fullo när det faktiskt behöver prestera för att uveckla så väl muskelmassa som resultat. Detta är också mer hållbart för kroppen än att vid varje tillfälle ta ut sig till 100%. 
 
En av instruktörerna för löpning visade även upp ett diagram för hennes resultat inom lopp år för år. Hon förklarade att det fanns en tid förr då det inte hände något på resultaten. Hon stod stilla på samma tid år ut och år in. Hon var konstant trött och orkeslös "trots att" hon tränade hårt och åt bra. Hon fick ständigt kommentarer av sina tränare att hon borde vila lite då och då, men hon lyssnade inte. Till slut tog det stop och hon var tvungen till vilan. Med åren lärde hon sig att lägga in vilodagarna och faktiskt vila dessa dagar, detta visade sig i resultaten vara mycket fördelsaktigt. Tiderna blev mycket bättre och hon kände sig piggare i både kropp och sinne. 
 
 
Summan av kardemumman! Jag känner igen mig så mycket i denna historian. Som ni vet sitter jag varje Söndag och planerar in veckans pass för att få till det. Jag tränar cirka 5 pass i veckan, ibland mer. Jag är principfast, har jag bokat något pass så går jag på det, trots att jag kanske är trött just den dagen. Jag tänker ofta att "jag är bara lat," " jag blir pigg när jag väl är igång". Men dessa passen blir aldrig riktigt bra ändå. Jag är oftast inte nöjd med prestationen (eftersom min kropp är trött och behöver vila!), övningarna blir halvdanna, och vad har vi sagt om att göra halva övningar? DET GER HALVA RESULTAT! Och vem fan vill ha halva resultat? 
Det jag måste lära mig och försöka arbeta med är att lyssna på min kropp, är jag trött? Känner jag mig sliten? Men avboka då passet! Ta en promenad, gå på nästa pass istället! 
 
Tänk att det kan vara så jobbigt att försöka vila från träningen, vad är det egentligen som gör det jobbigt? Jag vet att jag inte är ensam med denna känlsa. Jag tror att det för mig beror på rädsla, rädsla att gå upp i vikt, rädsla att tappa motivationen, rädslan för att bli en "soffpotatis". Paolo Roberto säger att det är okej att hoppa över till en träning om man inte känner sig bra, men att inte göra det till en vana. När går gränsen? När är det en vana? Många tankar från en frågvis fröken Ståhl. 
 
Hur som helst, om jag ska komma fram till något bra konkret att dela med mig till er så är det följande : 
* Vila när du är trött och sliten
* Få inte ångest över det, det kommer hjälpa dig
* Bestäm dig för vilka pass du ska ta ut dig till 100%, och gör det! 
& slutligen, reflektera efter veckans gång, hur känns det i kroppen? Hur gick det med vilan? Hade du mer energi på kommande pass? Hur blev det? 
 
 
& Glöm inte att fylla på med energi mellan varven! 
Till top